» Webáruházunk csak cégeket és viszonteladókat szolgál ki! «

Kérdése van? Hívjon minket! +36-20/223-4341

Történelmi és Szerencsehozó Buddha
2016.12.01 14:02

Öt Bölcsességbuddha

Öt BölcsességbuddhaA vadzsrajána (Tantrikus) buddhizmusban, az öt Bölcsességbuddha (dhjáni-buddha) a történelmi Buddha öt jellemvonását ábrázolja. Ezek általános témái a vadzsrajána mandaláknak és a Japán singon buddhizmusban a meditáció és tisztelet tárgyai. Mind az öt bölcsesség buddha a Buddha valóság-testének megtestesülése.

 

 

Az öt bölcsességbuddha elhelyezkedése a Vairócsana mandalában:

                       Amóghasziddhi

 (észak)

Amitábha

 (nyugat)

            Vairócsana

  (főistenség/ közbenjáró)

    Aksobhja

      (kelet)

                Ratnaszambhava

                (dél)

 

Aksobhja a „tükörszerű tudatosság Buddhája”

Aksobhja a tükörszerű tudatosság Buddhája. Megtestesítője azon ismeretnek, hogy mi valós és mi illúzió, vagy puszta tükörképe a tényleges valóságnak. Aksobhja a az örökkévaló elmét képviseli,a tér és az idő minden képét magában hordozza. Aksobhját a buddhista ikonográfiában általában kék, néha arany színűnek ábrázolják. Gyakran jobb kezével a földet érinti. Ez a föld-érintő mudra, amit a történelmi Buddha használt, amikor a földet tanújául kérte a megvilágosodásához. Bal kezében egy vadzsrát tart, az üresség szimbólumát. A tibeti buddhizmusban minden bölcsességbuddhához kapcsolódik egy női Buddha is, eszerint Aksobhja hitvese Lokaná, akit általában két elefánt társaságában ábrázolnak. Színe a kék, jellegzetességei közé tartozik a harang, három köpeny, egy bot, drágakő, lótuszvirág, imádkozó kerék, és egy kard. Számos kisugárzása van. Évszaka a tavasz.

 

Vairócsana (Mahávairócsana) a „Mindent befogadó Buddha”

A történelmi Buddha boldogság teste , vagy a Buddha igazság teste.  Gyakran nevezik nagy nap Buddhának. Vairócsana fehér, minden színt képvisel, és szimbóluma a Dharma-kerék. Kezével a Tan kerekének forgatását mutatja. A Vadzsrajána buddhizmusban Vairócsana az öt bölcsességbuddha világának középen helyezkedik el. A tibeti buddhizmusban minden bölcsességbuddhához kapcsolódik egy női Buddha is. Vairócsana hitvese Fehér Tárá.

 

Amitábha az „Érdeklődő Buddha”

Amitábha az átfogó szeretet Buddhája. Nyugaton tartózkodik és minden lény megvilágosodásáért fáradozik. Amitábha szimbolizálja a könyörületességet és bölcsességet. A Vadzsrajána buddhizmusban Amitábha hosszú életkoráról, tiszta észleléséről, a jelenségek ürességének mély megértéséről ismert, illetve arról, hogy vonzza a vörös tűzelemet. Amitábha a Tiszta Föld buddhizmus fő Buddhája. Az Amitábhán való tantrikus meditáció a vágy ellenszere. Szimbóluma a lótusz, ami jóindulatot és tisztaságot jelent. Évszaka a nyár.

 

Ratnaszambhava a „Kiegyensúlyozottság Buddhája”

Ratnaszambhava az érzések vagy érzelmek Budddhája. A Vadzsrajána buddhizmusban a büszkeség és mohóság elpusztítására való törekvéssel társítják. Ratnaszambhava a gazdagságot képviseli. Sárga színe szimbolizálja a földet és termékenységet. Kezében egy kívánság-megvalósító ékszert (csintámani) tart. A tibeti buddhizmusban minden bölcsességbuddhához kapcsolódik egy női Buddha is, eszerint Ratnaszambhava hitvese Mamaki. A képzőművészetekben az adakozás kézmozdulatával (mudrájával) ábrázolják. Színe a sárga (arany), alkotóeleme a Föld, égtája dél, évszaka az ősz.

 

Amóghasziddhi a „Mindent megvalósító Buddha”

A buddhista utak elősegítése érdekében megbékíti a gonoszságot. Ezt fejezi ki szimbóluma, a Hold. Kezében keresztezett vadzsrát tart (dupla dorzse), a megvalósítást és beteljesítést jelképezve minden irányban. Zöld fényt sugároz, ami a megvalósuló bölcsesség fénye. A bátorság mudrájának gesztusával szimbolizálja saját és követői bátorságát a mérgekkel vagy káprázatokkal szemben. Műalkotásokban általában zöld színű és a széllel vagy levegővel társítják. Évszaka a nyár, égi negyede pedig az északi égtáj. Amóghasziddhi  hitvese Zöld Tárá. Évszaka a tél.